Innholdsfortegnelse
Lov om virksomheters åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold (åpenhetsloven) trådte i kraft 1. juli 2022. Selv om loven gjelder for større virksomheter vil den ofte ha virkning for mindre virksomheter fordi disse opptrer som leverandører eller forretningspartnere i en kjede av aktører.
Loven har nemlig som formål å fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelse med produksjon av varer og tjenester. Videre skal allmennheten sikres tilgang til informasjon om dette.
Loven pålegger virksomhetene å:
Grunnleggende menneskerettigheter
Med grunnleggende menneskerettigheter menes internasjonalt anerkjente menneskerettslige standarder og rettslig rammeverk. Det er vanskelig å presentere en uttømmende liste over slike anerkjente normer fordi begrepet «grunnleggende menneskerettigheter» vil måtte sees i sammenheng med hva som virkelig er relevant for en virksomhet. Noen ganger kan det være særlige hensyn å ta overfor urfolk, etniske og språklige minoriteter, barn og andre grupper.
Anstendige arbeidsforhold
Med anstendige arbeidsforhold menes arbeid som ivaretar grunnleggende menneskerettigheter og helse, miljø og sikkerhet på arbeidsplassen, og som gir en lønn å leve av.
Virksomheter skal utføre aktsomhetsvurderinger i tråd med OECDs retningslinjer for flernasjonale selskaper, noe som følger av åpenhetslovens § 4. Rent praktisk har vi lagt til grunn følgende metodikk:
Aesse Holding AS og datterselskaper som dekkes av denne redegjørelsen:
Leverandører og forretningspartnere
Verdikjedene er inndelt slik:
*Blant «leverandørene» finnes virksomheter som defineres som «underleverandører» fordi de opererer med arbeidskraft som primær innsatsfaktor i en underleveranse. Et mindretall av disse er omfattet av åpenhetsloven og tas med i aktsomhetsvurderingene. Resten følges opp i samsvar med andre lov- og forskriftskrav, blant annet Forskrift om informasjons- og påseplikt og innsynsrett.
Produkter og tjenester
Produktene og tjenestene som anskaffes kan deles inn i følgende hovedgrupper:
Produksjonen foregår i
Vi er dessuten oppmerksomme på at deler og komponenter kan ha andre opprinnelsesland.
Aesse Holding AS har merket seg at et grunnprinsipp for en bedrifts aktsomhetsvurderinger er at den skal tilpasses virksomhetens kontekst og risiko.
Figuren nedenfor viser prosessen for aktsomhetsvurderinger og støttetiltak i OECDs veileder for hvordan dette bør virke i en ansvarlig virksomhet.
Selv om virksomhetene til en viss grad er ulike, er prinsippene de samme når det gjelder metodikk og arbeidsflyt. Det er valgt en praktisk tilnærming som kan forklares ved hjelp av disse fem trinnene:
Åpenhetsloven er ny og følgelig er metodikken for oppfølging også ny. Det vil derfor kunne komme justeringer i metodikken i tiden som kommer.
I gjeldende rutiner stilles det krav til forebyggende tiltak som begrenser risiko. Det er naturligvis variasjoner mellom virksomhetene i konsernet når det gjelder detaljer, men som et eksempel skriver Insider Facility Solutions AS dette i en av sine prosedyrer: Målet er at alle innkjøpsavtaler skal styres av interne etiske retningslinjer for anstendighet i arbeidslivet og kravet om bærekraftige prosesser i leverandørkjedene.
Andre hovedtrekk ved rutiner som beskriver prosesser for anskaffelse, er:
Dette er status på tidspunktet for publisering av denne redegjørelsen:
Det er tatt høyde for at rutinene bør revideres etter hvert som virksomhetene i konsernet skaffer seg erfaring.
Akkurat nå pågår et stort kartleggingsarbeid for å få kontroll på en betydelig mengde data. Det er lagt vekt på at det grunnlaget som nå legges, vil gjøre arbeidet lettere på sikt.
Det er inntil nå ikke gjort funn som skaper bekymring for brudd på anstendighet i kjedene.
Denne redegjørelsen vil bli oppdatert i takt med framdriften i arbeidet.