Da gårdshuset til Ine Nyseth og mannen Harald Blaaflat Mundal ble utsatt for en massiv vannskade i 2022, måtte det tidkrevende arbeid og innovativ restaurering til for å redde det gamle bygget. Det ble en kamp mot klokka for å få huset klart i tide til sesongarbeidere skulle flytte inn. Med RECOs hjelp i alle deler av prosjektet, fikk huset både beholde sin gamle sjarm og fornyes med moderne løsninger til innflyttningsdagen. 

Nøye på detaljer

Vannskaden som inntraff dekket to etasjer og ødela halve huset. RECO ble i første omgang hentet inn for å sikre bygningen for forsikringsselskapet, ved å begrense omfanget av skaden og tømme boligen for de store vannmengdene. Det var først da kunden var storfornøyd med det innledende arbeidet RECO hadde utført, at de også ønsket hjelp med å restaurere boligen. 

– RECO hadde egentlig ikke tenkt til å legge inn anbud, men vi sa at vi  gjerne ville at de skulle gjøre det, forteller Nyseth, som er utdannet interiørkonsulent, og ifølge henne selv meget nøye på detaljer. 

– Vi vil gjerne ha håndverkere som vi vet gjør en skikkelig jobb. Selv om vi ikke kjente RECO fra før, var vi veldig fornøyde med jobben de gjorde da de rev, og vi hadde fått gode anbefalinger fra andre om jobben de har gjort. Så vi var glade for at de ville være med videre, fortsetter hun. 

Hun la ikke fingrene imellom at hun hadde høye forventninger til jobben som skulle gjøres.

– Jeg sa ifra på forhånd at jeg er nøye på ting, og dersom det er noe jeg ikke er fornøyd med, kommer RECO til å få høre det. Men det var helt uproblematisk, sier hun.

– RECO var fleksible

Når den lange tørkeprosessen var over, ble det klart at gjenoppbyggingen kom til å bli mer omfattende enn først tenkt. Det dukket opp mer og mer skade som måtte håndteres, og utfordringen var å beholde litt av det gamle preget, samtidig som det skulle være et behagelig sted å bo. Og RECO måtte ofte tenke raskt for å klare denne oppgaven da det dukket opp nye utfordringer. 

– Når du har et gammelt hus, dukker det gjerne opp noe underveis. Man må kaste litt om på planer og gjøre ting på en annen måte. RECO var veldig fleksible. For eksempel dukket det opp gamle dragere i taket, så vi kledde ned taket litt, så dragerne ble mer synlige. Det var i utgangspunktet ikke planen, men når du tar vare på det gamle som dukker opp, får huset mer karakter, sier Nyseth. 

Les også: Slik erstatter du bærevegg med passende drager

Andre valg som ble tatt for å bevare det originale, var å beholde de gamle profilerte dørene. På grunn av de store vannskadene måtte nye skap og kommoder integreres på en måte som gikk overens med det gamle interiøret.

– Nye skap og kommoder ble bygd inn og tilrettelagt på en måte som forhindret stilkræsj, det synes jeg er veldig fint, sier Nyseth. 

Jobbet på spreng

Huset det er snakk om er altså et utleiehus som sesongarbeidere bor i når de jobber på gården om sommeren, og Nyseth og familien bor bare 15 meter unna. Derfor hadde de alltid muligheten til å komme innom og følge med på utviklingen underveis. 

– Vi var innom så å si hver dag og sjekket. Vi hadde kontinuerlig dialog på ting, og håndverkerne var veldig trivelige. Om det var noe, sendte vi en e-post, og de var kjappe til å svare. De var tilgjengelige nesten hele døgnet, og det tok aldri lang tid å få svar. Kommunikasjonen var helt topp, forteller Nyseth. 

Prognosen fra forsikringsselskapet var egentlig at det kom til å bli umulig å ferdigstille huset til at sesongarbeiderne kunne flytte inn i juli. Men RECOs team jobbet på spreng for å motbevise dem. Det er Nyseth veldig takknemlig for. 

Les også: Fikk drømmebadet med RECO

– Det var usikkerhet rundt om vi kom til å bli ferdige i tide. Forsikringsselskapet sa til oss: «Det går ikke, det blir tidligst ferdig 1. august». Det sa vi at vi ikke kunne akseptere, og prosjektlederen i RECO forsikret oss  om at de skulle få dette til, og at vi kunne ta det med ro. Og det klarte de!


Før og etter i boligen

Fint håndverk og rask kommunikasjon

Huset sto klart og nyoppusset til sommerens fruktsesong skulle begynne. Nyseth applauderer RECOs innsats og enkle kommunikasjon. 

– Ikke bare er det gjort veldig fint håndverk, men de har vært kjappe på kommunikasjonen og svart raskt på alle henvendelser. Sier de at de kommer i morgen, så gjør de det. RECO har ikke sagt noe de ikke har stått ved. Det synes vi er veldig positivt. Resultatet er flott, levert av hyggelige folk å forholde seg til, og det er jo en fordel. Vi vil absolutt anbefale RECO til andre, avslutter Nyseth fornøyd.