Fra slitent til stilrent baderom.
Etter å ha levd med et utdatert 80-tallsbad i ti år synes Helga Kristine Bates og familien at det var på tide å gi det en skikkelig oppgradering.
– Vi ønsket oss et bad som var mer moderne og funksjonelt, spesielt nå som barna har blitt eldre og bruker mer tid der, forklarer Bates.
Bates og mannen har en sønn og en datter på 12 og 14 år. Familien på fire bor i en tomannsbolig fra 50-tallet i sørlandsbyen, Kristiansand.
Sammenlignet håndverkere
For å få drømmebadet akkurat slik de ønsket, bestemte paret seg for å totalrenovere. Jobben la de ut på Mittanbud.
– Vi ble kontaktet av fire ulike bedrifter som kom og så på jobben.
Paret sammenlignet både priser og inntrykket de hadde fått av håndverkerne.
– Det var opprinnelig et lite bad med en dårlig planløsning, så her krevde det både kreativitet og mye kunnskap for å finne gode løsninger for det nye badet, sier Bates.
Blant håndverkerne var det leder for RECOs Agder-avdeling, Emre Gulhan, som paret syntes skilte seg positivt ut, og dermed landet på.
– Emre hadde flere gode råd og ideer for den nye planløsningen, og så hvordan vi kunne utnytte plassen bedre, sier Bates.
Les også: Fra planlegging til ferdig bad: Steg for steg
Moderne løsninger
– Den tidligere planløsningen hadde et opphøyd gulv med et hjørneskap som de ønsket å bli kvitt, forklarer Gulhan.
– Vi valgte å fjerne hele skapet og senke den opphøyde delen av badegulvet. Her plasserte vi den nye dusjen, legger han til.
Foruten å senke gulvet ble også veggen til garderoben ved siden av badet revet. Her ble det satt inn en skyvedør mellom badet og garderoben.
– Emre hadde også flere ideer om belysningen på det nye badet, som LED-lys i dusjnisjen, forteller Bates.
– I tillegg foreslo han å ha en baderomsdør i frostet glass i stedet for en vanlig tredør. Resultatet ble kjempefint!
Positiv opplevelse
Ifølge Bates har hele oppussingsprosessen, fra planlegging til utførelse, vært god.
– Vi hadde en god dialog med både Emre og resten RECO-teamet gjennom hele oppussingsprosessen. Det at de tok ansvar for hele prosessen og det at de stilte med alle fagfolk, som rørlegger, elektriker, snekker og murer, gjorde at oppussingsopplevelsen ble enkel og bekymringsfri, sier Bates.
– I tillegg ble RECO ferdige med arbeidet til avtalt tid.
Gikk etter magefølelsen
Bates anbefaler alle som vurderer å pusse opp badet å ta seg god tid til sammenligne tilbud og vurdere fagfolk fra ulike bedrifter.
– Vi gikk ikke for det rimeligste tilbudet, men heller mer etter magefølelsen når det gjaldt håndverkerne, sier hun.
Paret er opptatt av kvalitet og det var viktig for dem å velge en håndverker som var nøye, og som ikke kom til å ta snarveier og raske løsninger.
– Vi fikk rett og slett god kjemi med alle håndverkerne i RECO. De var gode til å komme med forslag til gjennomtenkte løsninger og til å kommunisere på en måte som vi forsto, avslutter hun.