Reklamasjonstakst

Objektiv vurdering
av avvik. Reklamasjonstakst er en vurdering av feil og avvik på et nytt bygg eller skade som har forekommet under oppussing.

Reklamasjonstaksten gjøres ofte i forbindelse med et eierskifte både på brukte og nye boliger. Oppgaven er å redegjøre om det er snakk om en byggefeil, en byggskade eller et avvik i henhold til definerte byggekrav.

Oppdraget til RECO går ut på å vurdere de forhold det klages på. Takstmannen samler inn fakta om årsak til og omfang av skaden, og foretar en objektiv vurdering av de reklamerte forholdene. Normalt utføres det en befaring på stedet i tillegg til en gjennomgang av tilgjengelige saksdokumenter.

Hvis avvik blir påvist

Reklamasjonsrapporten omfatter ikke vurdering av de juridiske sidene i saken, kun hva som har skjedd og hendelsens omfang. Dersom et negativt avvik blir påvist, vil man:

  • Vurdere og dokumentere nødvendige utbedringstiltak
  • Beregne de økonomiske konsekvensene av utbedring
  • Vurdere eventuelt verditap i forhold til referansenivået

Frist for reklamasjon

Om det skulle oppdages en skade eller mangelfullt håndverk på din bolig, er det viktig at det reklameres så fort som mulig. I noen tilfeller kan du miste reklamasjonsretten om det har gått for lang tid.

Den absolutte fristen for reklamasjon er fem år, og dette gjelder som regel fra:

  • Dagen arbeidet er avsluttet, eller
  • Dagen du overtar (hvis det er snakk om nybygg)

RECO Bygg og Skadeteknikk tilbyr reklamasjonstakst på alle typer bygg, og kan sette riktig kalkyle og påta oss alle nødvendige håndverkstjenester for å utbedre skaden.

Kontakt oss for en uforpliktende prat

Kontakt oss

Fyll ut skjema, fortell litt om hva det gjelder og vi tar snarlig kontakt med deg.